press release only in german

Globalisierung, Privatisierung, flexible Arbeitspläne, deregulierte Märkte; 30 Jahre neoliberaler Kapitalismus haben die meisten Regierungen der Welt dazu veranlasst, ihre frühere Rolle als Schiedsinstanzen zwischen der Sicherheit der Mehrheit und dem Profitstreben des Unternehmenssektors teilweise oder völlig aufzugeben. Daher überrascht es keinesfalls, dass in dem Augenblick, als Probleme im amerikanischen Immobilien- und Finanzsektor 2008 zu einer globalen Finanzkrise führten, Regierungen in der ganzen Welt Billionen von Dollars in Banken und Versicherungsgesellschaften pumpten und damit tatsächlich den größten Kapitaltransfer in den Privatsektor schufen, den es je gegeben hatte. Ein oft zitiertes Argument dieser noch nie da gewesenen Aktion lautete, dass viele dieser transnationalen Unternehmen zu groß seien, um Bankrott zu gehen (“too big to fail”). Trotz dieser enormen Ausgaben verloren jedoch bald Millionen von Menschen ihr Heim und ihre Existenzgrundlage, und der wirtschaftliche und soziale Schaden ist bis heute nicht beendet. Die Kosten dieser Rettungsaktionen sind niederschmetternd. Staaten borgten sich Kapital aus, um Finanzinstitute zu retten, was zu einer steigenden Staatsschuld und der faktischen Insolvenz einiger Länder führte. Diese Budgetdefizite hätten wohl gemanagt werden können, wenn reiche transnationale Unternehmen gezwungen worden wären, die Wirtschaft zu stützen. Stattdessen entschieden sich die neoliberalen Regierungen dafür, Sparprogramme einzuführen, die die öffentlichen Dienste und Sozialleistungen radikal kürzten. Es braucht nicht extra erwähnt zu werden, dass diese Sparmaßnahmen nicht unbedingt den Willen der Mehrheit darstellen und so gehört die wachsende Apathie der WählerInnen zu den ernsthaften Nebenwirkungen dieser Top-Down-Entscheidungsfindung.

Heute sind wir mit einer Katastrophe des Kapitalismus konfrontiert, die auch eine bedeutende Krise der repräsentativen Demokratie geworden ist. Die Idee des modernen Nationalstaates ist in Gefahr, wenn der entterritorialisierte Fluss des Finanzkapitals all das, was solide war, in Rohmaterial für Marktspekulation und biopolitische Vermögensbildung verschmilzt. Die soziale Ordnung und die Vorstellung von Regierung mit ihrem archaischen Versprechen von Sicherheit und Glück sind zu einer weiteren Form des modernen Ruins geworden. Der Theoretiker Slavoj Žižek drückt das so aus: „Die zentrale Aufgabe der regierenden Ideologie in der derzeitigen Krise besteht darin, ein Narrativum zu verhängen, welches die Schuld für den Kollaps nicht dem globalen kapitalistischen System als solchem geben wird, sondern sie auf sekundäre und zufällige Abweichungen abschiebt (allzu laxe Rechtsvorschriften, die Korruption großer Finanzinstitutionen usw.).” [1]

It’s the Political Economy, Stupid [2] versammelt eine Gruppe herausragender KünstlerInnen, die sich nachhaltig und kritisch mit der augenblicklichen Krise auseinandersetzen. Anstatt sich in die Katastrophe zu fügen, fragt diese Ausstellung, ob es nicht an der Zeit sei, die disziplinarischen Diktate der kapitalistischen Logik zurückzudrängen und gleichsam durch eine Art künstlerische Zauberei eine Rettung des Begriffs des Sozialen einzuleiten.

Die Ausstellung It’s the Political Economy, Stupid wird mit anderen Arbeiten von Januar bis April 2012 im Austrian Cultural Forum in New York weitergeführt (http://www.acfny.org).

[1] Slavoj Žižek, First as Tragedy, Then as Farce. Verso Books, London/New York 2009, p. 19 [2] Der Ausstellungstitel It’s the Political Economy, Stupid basiert auf Slavoj Žižeks Umformulierung der weitverbreiteten Redewendung „It’s the economy, stupid”, die während der erfolgreichen Präsidentschaftskampagne von Bill Clinton 1992 gegen den amtierenden Präsidenten George Bush Senior zirkulierte.

KünstlerInneninfos:

Zanny Begg Treat (or trick), Videoinstallation, 7 Min., 2009

Treat (or trick) [Genuss-Stück (oder Trick)] ist eine dreiteilige Videoinstallation, die die Tricks des Finanzhandels erkundet; Teil 1 zeigt in der Hauptrolle den berüchtigten Magier des freien Marktes, Mr. Invisible Hands; Teil 2 erforscht das geheime Leben von Kaninchen (und anderen kleinen Massenartikeln); und Teil 3 sieht sich den bodenlosen Abgrund unserer Begierden an. Lachen aus dem Lachsack, Buhrufe, Prusten und Beifall vermitteln den Eindruck eines nicht anwesenden Publikums, welches den/die einsame BetrachterIn so bei Laune hält, dass diese/r einige der ältesten Mythen des freien Marktes akzeptiert. Wie der Film jedoch zeigt, besteht der beste Trick von Mr. Invisible Hands keinesfalls darin, ein Kaninchen aus einem Hut zu ziehen oder in Entfesselungskunst und Rollentausch, sondern in der Veränderung der Beziehung zwischen Publikum und Performer – niemand glaubt wirklich an die Zauberkunst, aber wir kommen eben, weil uns der Trick an sich verführt.

Libia Castro & Ólafur Ólafsson Lobbyists, video, 16 Min., 2009

Mit dieser Videoarbeit wollten wir unser Porträt der modernen Arbeit fortsetzen sowie beispielhaft immaterielle Arbeit und eine Aktivität zeigen, welche die neuesten Entwicklungen in Europa angesichts gewisser Politiken repräsentiert. Wir zeichneten Lobbyisten und Aktivisten in ihren Arbeitsbereichen auf und erkundeten so den Strudel rund um deren Aktivitäten in Brüssel und Straßburg. Als Vorbereitung auf die Arbeit studierten wir historische und zeitgenössische Quellen, die die Figur des Lobbyisten aufbauen. Wir interviewten und filmten eine Vielzahl von Menschen, die mit lobbyistischen Vereinigungen, NGOs und zivilen Überwachungsgruppen assoziiert werden und wühlten in unterschiedlichen Aufzeichnungsmodi, Nachrichten und Musikvideos. Wir beauftragten den britischen Reporter und Aktivisten Tamasin Cave, einen Artikel über die derzeitige Situation zu schreiben, deren Zeugen wir waren. Daraufhin arbeiteten wir mit der britischen Schauspielerin Caroline Dalton und der isländischen Reggaegruppe Hjálmar an der Inszenierung des Artikels, was in Form ineinandergreifender gesprochener Narration, Singen und Skandieren zu einer Dub-Partitur von Hjálmar als Soundtrack zum Video realisiert wurde.

Damon Rich Mortgage Stakeholders, 2-Kanal Video, 47 Min., 2008

Der Film Mortgage Stakeholders (Hypotheken-Stakeholder) zeigt ein Gespräch zwischen Bankern, Regulierern, Architekten, Investoren, Vertretern der Finanzjustiz und anderen über das US-amerikanische System zur Finanzierung frei finanzierten Wohnungsbaus.

Dieses Video wurde ursprünglich als Teil des Red Lines Housing Crisis Learning Centers produziert, eines Bausatzes für mobile Ausstellungen mit Modellen, Fotografien, Videos und Zeichnungen, welche BesucherInnen in die finanzielle Landschaft von Architektur eintauchen lassen.

Die amerikanische Vorliebe für traditionellen Wohnungsbau maskiert eine beängstigende Realität: Auf der ganzen Welt sind einzelne Häuser saniert worden, um als austauschbare Nodi in einer riesigen abstrakten Struktur zu fungieren, die lose von legalen und politischen Beschränkungen zusammengehalten wird und die freizügige Zirkulation von Finanzkapital ermöglichen soll.

Wer stellt das Geld zur Verfügung, um Gebäude zu bauen und zu kaufen? Welche historischen Beziehungen gibt es zwischen Geldgebern und Schuldnern? Wie werden Besitzansprüche produziert und wie zirkulieren sie? Während sich der Finanzkollaps weiterhin ausbreitet, Menschen aus ihren Heimen drängt, Wohngegenden verödet, Institutionen in den Bankrott treibt und mit einer globalen Wirtschaftskrise droht, will Red Lines das dringend notwendige Gespräch darüber, wie unsere Gesellschaft ihr Lebensumfeld finanziert, erweitern und bereichern.

Superflex The Financial Crisis, video installation, 2009

The Financial Crisis ((Session I-V) [Die Finanzkrise (Sitzung I-V)] ist eine neue Filmarbeit, in der sich Superflex mit der Finanzkrise und dem wirtschaftlichen Kollaps von einer therapeutischen Perspektive aus befasst. Ein Hypnotiseur führt uns durch unsere schlimmsten Albträume, um die Krise in der Außenwelt wie auch die Psychose im Inneren ans Licht zu befördern. In vier Sitzungen werden die BetrachterInnen die Faszination von Spekulation und Macht erleben, Angst, Furcht und Frustration, die Kontrolle zu verlieren, vor wirtschaftlichem Verlust und der persönlichen Katastrophe.

Session 1 – Die unsichtbare Hand (The Invisible Hand) Session 2 – George Soros Session 3 – Du Session 4 – Alte Freunde

Ein Mann im mittleren Alter mit drahtumrandeter Brille fragt uns cool, ob wir uns verschiedene Szenarios vorstellen könnten, die mit persönlichem Ruin zu tun haben: den Verlust des Hauses, des Jobs. Er bittet uns, uns in die Rolle des milliardenschweren Finanziers George Soros zu versetzen, wie er in seinen verschiedenen Investmentmachenschaften von der unsichtbaren Hand des Marktes gelenkt wird. Das alles klingt ziemlich irreal und wie ein Albtraum. Bestimmt schnippt der Mann am Ende jeder „Sitzung“ mit den Fingern und sagt: „Wenn du aufwachst, wirst du dich glücklich und entspannt fühlen.“ Es stellt sich heraus, dass er ein Hypnotiseur ist, und wir werden dieser Sitzung unterzogen, um unsere Abhängigkeit vom Kapitalismus zu heilen – welche, ganz anders als das Rauchen, scheinbar eine unmöglich zu brechende Gewohnheit ist. (Time Out New York, Feb. 2010)

Unterstützt von: BM:UKK Stadt Wien - Kulturabteilung MA 7 ERSTE Stiftung

-

It's the Political Economy, Stupid | 16 March - 25 April 2011 Opening: 15 March, 19.00 pm

Globalization, privatization, flexible work schedules, deregulated markets; 30 years of neoliberal capitalism has driven most of the world’s governments to partly or wholly abandon their previous role as arbitrators between the security of the majority and the profiteering of the corporate sector. It comes as no surprise therefore that when problems in the US real estate and financial sectors resulted in a global financial crisis starting in 2008, governments all over the world pumped trillions of dollars into banks and insurance companies, essentially creating the largest transfer ever of capital into the private sector. One argument often cited for this unprecedented action was that many of these transnational corporations were “too big to fail.” Still, despite these enormous expenditures millions of people soon lost their homes and livelihood, and the economic and social damage has not yet ended. The cost of these bailouts is staggering. States borrowed capital to rescue financial institutions resulting in growing national debt and virtual insolvency for some countries. Managing these budget deficits might have been possible if wealthy transnational corporations were forced to assist the economy, but neoliberal governments instead chose to introduce belt-tightening programs that radically reduce public services and social welfare. Needless to say, these austerity measures do not necessarily reflect the will of the majority, and increasing voter apathy is one serious side effect of such top-down decision-making.

Today, we are facing a catastrophe of capitalism that has also become a major crisis for representative democracy. The very idea of the modern nation state is in jeopardy as the deterritorialized flow of finance capital melts down all that was solid into raw material for market speculation and bio-political asset mining. It is the social order itself, and the very notion of governance with its archaic promise of security and happiness that has become another kind of modern ruin. Theorist Slavoj ?i?ek puts it this way, “the central task of the ruling ideology in the present crises is to impose a narrative which will place the blame for the meltdown not on the global capitalist system as such, but on secondary and contingent deviations (overly lax legal regulations, the corruption of big financial institutions, and so on).” [1]

It’s the Political Economy, Stupid [2] brings together a group of superlative artists who focus on the current crisis in a sustained and critical manner. Rather than acquiesce to our current calamity this exhibition asks if it is not time to push back against the disciplinary dictates of the capitalist logic and, as if by some artistic sorcery, launch a rescue of the very notion of the social itself.

The exhibition It’s the Political Economy, Stupid will be continued with different works in an upcoming show at the Austrian Cultural Forum New York, from January till April 2012 (http://www.acfny.org).


[1] Slavoj ?i?ek, First as Tragedy, Then as Farce. Verso Books, London/New York 2009, p. 19 [2] The title It’s the Political Economy, Stupid is a re-phrasing by Slavoj ?i?ek of the phrase “It’s the economy, stupid”, a widely circulated phrase used during Bill Clinton’s successful 1992 presidential campaign against incumbent President George Bush Senior.

Artist info:

Zanny Begg Treat (or trick), video installation, 7 min., 2009 Treat (or trick) is a video installation in three parts exploring the tricks of the financial trade; part 1 stars the notorious magician of the free market, Mr. Invisible Hands; part 2 explores the secret life of rabbits (and other small commodities); and part 3 looks at the bottomless pit of our desires. Canned laughter, boos, gasps and cheers evoke an absent audience who jolly along the solitary viewer in accepting some of the oldest myths of the free market. But as the film points out Mr. Invisible Hand’s best trick is not pulling a rabbit from a hat or acts of escapology and transposition but changing the relationship between audience and performer – no one really believes in the magic, but we still come along to see the “allure of the trick”.

Short bio:

Zanny Begg lives and works in Sydney, Australia. She works in a cross-disciplinary manner and her work revolves around an investigation of the politics of space, both in the broader globalised context and a more specific local one: she is interested in both the architecture of space and the social relationships which construct it. Zanny Begg was invited to Hong Kong for an Australia-China Council Residency (May 2007), Indonesia for an Asia-Link Residency (June 2008), for a Performance Space Residency in Redfern, Australia (Oct 2008) and Australia Council Residency in Chicago (2010). Her recent exhibitions include Emeraldtown at Artspace, Istanbul Biennale, Taipei Biennal, There Goes The Neighbourhood, Performance Space Sydney, Have the cake and eat it too, Kunsthalle Exnergasse, Vienna, and Self Education – Self organization, National Centre for Contemporary Art, Moscow. http://www.zannybegg.com

Libia Castro & Ólafur Ólafsson Lobbyists, video, 16 min., 2009 With this video work we wanted to continue portraying labour today and a possible example of immaterial labour, as well as portraying an activity that would represent latest developments in Europe on certain policies. We registered lobbyists and activists performing under working conditions, exploring the maelstrom surrounding their activity in Brussels and Strasbourg. In preparation for the work we studied historical and contemporary sources constructing the figure of the lobbyist, interviewed and filmed a variety of people associated with lobbyist associations, NGOs and civilian ‘watchdog’ groups, and dug into different modes of registration, news and music videos. We commissioned British reporter and activist Tamasin Cave to write an article about the current situation, which we were witnessing. In the following we worked with British actress Caroline Dalton and the Icelandic reggae group Hjálmar to perform the article, in an production still

Zanny Begg production still Libia Castro & Ólafur Ólafsson intertwining manner of spoken narration, singing and chanting, to a dub-score from Hjálmar, as soundtrack to the video.

Short bio: Libia Castro and Ólafur Ólafsson, living in Berlin and Rotterdam, have been working collaboratively since 1997. While reflecting upon everyday life they actively try to sensitize perception by raising questions and provoking dialogue about representation, the relation between art and life, and the human condition – bringing them to existential and societal subject matters such as labour, migration, identity, gender, language/the voice, and the space we share. Group shows they have participated in include: La vida en ningun lugar, Matadero, Madrid 2010; Hors Pistes, Another Motion picture, Centre Pompidou, Paris, 2010; Favoured Nations, Momentum – 5th Nordic Biennial, Moss, 2009; Invasion of Sound, Zacheta National Gallery, Warsaw, 2009; Biennale Cuvée, O.K. Zentrum – Arbeiterkammer, Linz, 2009; Where Everything Is Yet to Happen, Spaport Biennial, Banja Luka 2009; Principle Hope, Manifesta 7, Rovereto, 2008; Be(com)ing Dutch, Van Abbe Museum, Eindhoven, 2008. Libia Castro & Ólafur Ólafsson have been chosen to exhibit on Iceland’s behalf at the 54th International Art Exhibition – La Biennale di Veniza 2011. http://www.libia-olafur.com

Damon Rich

Mortgage Stakeholders, 2-channel video, 47 min., 2008

Mortgage Stakeholders stages a conversation between bankers, regulators, architects, investors, financial justice advocates and others about the United States system for financing private housing. This video was originally produced as part of Red Lines Housing Crisis Learning Center, a mobile exhibition kit of models, photographs, videos, and drawings designed to immerse visitors in the financial landscape of architecture. The American preference for traditional residential design masks a frightening reality: across the globe, individual buildings have been retrofitted to serve as interchangeable nodes in a vast abstract structure, held loosely together by legal and political restraints, made to allow the furious circulation of finance capital. Who supplies the money to construct and buy buildings? What are the historical relationships between lenders and borrowers? How are ownership claims produced and circulated? As what has become known as the Subprime Meltdown continues to spread, pushing people out of homes, wasting neighborhoods, bankrupting institutions, and threatening global economic crisis, Red Lines aims to broaden and enrich the urgent conversation about how our society finances its living environments.

Short bio: Damon Rich (born Creve Coeur, Missouri, lives and works in Newark, New Jersey) is a designer and artist. His work has been exhibited internationally at venues including the 2008 Venice Biennale, Storefront for Art and Architecture and Sculpture Center (New York City), the Canadian Centre for Architecture (Montréal), and the Netherlands Architecture Institute (Rotterdam). In 1997, he founded the Center for Urban Pedagogy (CUP), a nonprofit organization dedicated to increasing the impact of public participation in urban planning and community design, where he served as Creative Director for 10 years. His solo exhibition Red Lines Housing Crisis Learning Center was on view at the Queens Museum of Art in 2009.

Superflex The Financial Crisis, video installation, 2009 The Financial Crisis (Session I-V) is a new film work, in which Superflex address the financial crisis and meltdown from a therapeutic perspective. A hypnotist guides us through our worst nightmares to reveal the crisis without as the psychosis within. During 4 sessions you will experience the fascination of speculation and power, fear, anxiety and frustration of loosing control, economic loss and personal disaster.

production still

Damon Rich

Session 1 - The Invisible Hand Session 2 - George Soros Session 3 - You Session 4 - Old Friends

A middle-aged man in wire-rimmed glasses coolly asks us to imagine various scenarios relating to personal ruin: losing your house, losing your job. He asks us to picture what it must be like to be billionaire financier George Soros as he’s guided in his various investment machinations by the invisible hand of the market. It all sounds vaguely unreal and nightmarish, and sure enough, at the end of each “session”, the man snaps his fingers and says, “When you wake up, you will feel happy and refreshed”. It turns out he’s a hypnotist, and we are being put under to cure our addiction to capitalism – which, unlike smoking, is one habit that seems impossible to break. (Time Out New York, Feb. 2010)

Short bio: Superflex was founded 1993 in Denmark. Solo shows: 2009: Flooded McDonald’s, South London Gallery, London; 2008: If value, then copy, Artspace, Auckland; 2005: more than a show, Kunsthalle Basel, Basel Group shows: 2008: Prospect.1, New Orleans; Taipei Biennial, Taipei; 2007: 2nd Moscow Biennale of Contemporary Art, Moscow. www.superflex.net supported by: BM:UKK Stadt Wien - Kulturabteilung MA 7 ERSTE Foundation About us:

Open Friday, Saturday 13.00 - 18.30 and open for the rest of the week days by appointment only. Admission free Open Space, Open Systems Zentrum für Kunstprojekte Lassingleithnerplatz 2 A- 1020 Vienna Austria (+43) 699 115 286 32 for more info: office@openspace-zkp.org http://www.openspace-zkp.org Open Space, Open Systems - Zentrum für Kunstprojekte aims to create the most vital facilities for art concerned with contributing a model strategy for cross-border and interregional projects on the basis of improving new approach.

Project curators: Oliver Ressler & Gregory Sholette

Participating artists: Zanny Begg Libia Castro & Ólafur Ólafsson Damon Rich Superflex

only in german

It´s the Political Economy, Stupid
Zanny Begg, Castro / Olafsson, Damon Rich, Superflex 
Kuratoren: Oliver Ressler & Gregory Sholette