daily recommended exhibitions

posted 04. Dec 2023

Etel Adnan & Simone Fattal - Voices without borders

27. Aug 202301. Jan 2024
Etel Adnan & Simone Fattal Voices without borders 27. August 2023 – 1. Januar 2024 Eröffnung am 26. August 2023, 18 – 21 Uhr Voices without borders ist ein intimer Dialog zwischen den Künstlerinnen Etel Adnan und Simone Fattal, zwei bedeutenden Stimmen der arabischen Welt. Die Ausstellung im KINDL reflektiert die Multidisziplinarität im individuellen und gemeinsamen Œuvre der beiden Künstlerinnen und gibt Einblicke in das künstlerische und literarische Werk der Lebenspartnerinnen. Der Titel der Ausstellung, Voices without borders, spiegelt ihre gemeinsame, tiefe Beziehung zur Literatur. Mit Adnan und Fattal präsentiert das KINDL Komplizinnen im feministischen, politischen und künstlerischen Engagement, die mit Sinn für Radikalität und im Glauben an die Kraft der Worte wirkten. Die Ausstellung konstelliert erstmals umfänglich Gemälde, Leporellos, Tapisserien, Grafiken und Skulpturen der beiden Künstler\*innen. Leben und Werk der beiden „Universalgelehrten“ werden außerdem in einem Schaukasten zu Fattals Verlag The Post-Apollo Press sowie in zwei Dokumentarfilmen von Marie Regan und Deena Charara unter der Mitwirkung von Etel Adnan im M1 VideoSpace beleuchtet. Etel Adnan (1925 in Beirut – 2021 in Paris) war Dichterin, Malerin und Philosophin und ist eine wichtige Figur der arabischen Moderne. Ihr Leben war von der Kindheit in einer multikulturellen Familie und später, als Philosophiestudentin im Libanon, in Paris und der San Francisco Bay Area, auch von Reisen, vor allem nach Mexiko und Nordafrika, geprägt. Seit ihrer Kindheit war sie fasziniert vom Schreiben und der Poesie. Ab 1952 lehrte sie für zwanzig Jahre Philosophie am Dominican College in San Rafael in Kalifornien, wo sie das Medium der Malerei für sich entdeckte. Der Berg Tamalpais, den sie dort von ihrer Wohnung aus sehen konnte, wurde schnell zu ihrem Hauptmotiv. Zeitlebens versuchte sie sein Wesen in ihrer Malerei zu fassen und umkreiste dieses Thema in ihrer Literatur und Malerei in unendlichen Variationen. Die Grenzen zwischen Sprache und Malerei wurden für sie immer durchlässiger und als Reaktion auf den Algerienkrieg löste sie sich von der Sprache der Kolonialmacht Frankreich: „Ich musste nicht mehr auf Französisch schreiben, ich malte einfach auf Arabisch.“ Im Medium des Leporellos bringt Adnan Malerei, Kalligraphie und Dichtung unmittelbar zusammen und im Buch Arabische Apokalypse lässt sie grafische Zeichen direkt in den literarischen Textverlauf einfließen. Ein weiteres in der Ausstellung verhandeltes Thema ist die Bedeutung des Weltraums und der Raumfahrt im Denken und Arbeiten von Etel Adnan. 1972 lernten Etel Adnan und Simone Fattal sich in Beirut kennen und gingen eine lebenslange Partnerschaft ein. 1980 verließen die beiden das Land aufgrund des Libanesischen Bürgerkriegs und zogen nach Kalifornien. Simone Fattal (\* 1942 in Damaskus, lebt in Paris) ist Künstlerin, Übersetzerin und Verlegerin und bewegt sich zeitlebens zwischen Malerei, Bildhauerei und Poesie. Aufgewachsen in Beirut, studierte sie Philosophie an der Sorbonne in Paris, bevor sie in den Libanon zurückkehrte, wo ihre Bilder in zahlreichen Ausstellungen gezeigt wurden. 1982 gründete Fattal den Verlag The Post-Apollo Press, um Etel Adnans Roman Sitt Marie Rose zu veröffentlichen, den diese 1978 als Reaktion auf die Schrecken des Bürgerkriegs schrieb – heute ein Klassiker der Antikriegsliteratur. Mit The Post-Apollo Press wurde sie zu einer wichtigsten Förder\*innen zeitgenössischer Poesie. Zwischen 1982 und 2018 veröffentlichte sie über 60 Werke von Autor*innen und Dichter*innen aus der arabischen Welt, aus den USA und Europa. Ursprünglich im Medium der Malerei zuhause, näherte sich Fattal in Kalifornien der Bildhauerei an und entwickelte ein reiches Werk von Keramikskulpturen, Drucken und Collagen mit Bezügen u.a. zur sumerischen Mythologie, zur altägyptischen Formensprache und zur Philosophie. Im Kontext der ersten umfassenden monografischen Ausstellungen zum Werk von Etel Adnan in Deutschland erarbeiteten das Lenbachhaus in München und die Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, in Kooperation mit dem KINDL eine umfassende Publikation zum Werk von Etel Adnan, mit Beiträgen u. a. von Sébastien Delot und Simone Fattal, hrsg. von Sébastien Delot, Susanne Gaensheimer und Matthias Mühling im Hirmer Verlag, München.

artists & participants

Etel Adnan,  Simone Fattal 
KINDL – Zentrum für zeitgenössische Kunst, Berlin

KINDL – ZENTRUM FÜR ZEITGENÖSSISCHE KUNST | Am Sudhaus 2
12053 Berlin

Germanyshow map
show more
posted 03. Dec 2023

David Ireland - THE CONDITION WHERE ART WOULD DISAPPEAR

24. Jun 202316. Dec 2023
June 24–December 16, 2023 **David Ireland THE CONDITION WHERE ART WOULD DISAPPEAR** David Ireland’s most iconic works to explore questions surrounding conceptual art and the issues artists confront when deep in studio work will be on view at 500 Capp Street. The rooms of the House will be populated with works that will, for the first time since 500 Capp Street’s public opening, provide a preview of David Irelands’ live-work art practice from 1974 to 2004. These iconic tableaux will illuminate how Ireland navigated between the correlation of work and site and will cast light on the point in his work where the studio became the central object of the art itself. On view will be such treasures as Marcel B. (1980–1994), a cascade of sardine cans that serve as a pun-like homage to fellow artist Marcel Broodthaers; Ireland’s sculptural tribute to Yves Klein; and his South China Chairs (1979), arranged as they were with the well-known Broom Collection with Boom (1978/1988) between them. Also on view are a number of early prints by Ireland, including a series of 1972 lithographs made while studying at the San Francisco Art Institute, which have never before been exhibited in the Bay Area. * **Launch of the Paule Anglim Archive Room** June 24–August 26, 2023 500 Capp Street celebrates the launch of its newly-named Paule Anglim Archive Room, opening the space to the public for the first time for a special archival show. Named after one of San Francisco’s most important gallerists who represented and championed Ireland and many other local conceptual artists, the Paule Anglim Archive Room houses objects, artworks, photographs, and ephemera that serve as an essential time capsule of the conceptual art movement of the 1970s–90s in the Bay Area and beyond. In 2022, Anglim’s estate donated several small artworks, papers, and more to 500 Capp Street, enriching the archive with works by many of Ireland’s contemporaries including Gay Outlaw, Paul Kos, Enrique Chagoya, William T. Wiley, Tom Marioni, Tony Labat, and Alan Rath. Select works from the newly expanded collection will be on display alongside pieces from Ireland’s personal collection and works by female conceptual artists from his circle including Hannah Wilke, Mildred Howard, Katherine Sherwood, Amy Trachtenberg, Ann Hamilton, Mie Preckler, Catherine Wagner, and Peggy Ingalls. Also on view are other donated or loaned works including several gifted by Jim Melchert; William T. Wiley’s 1977 book, Suite of Daze, on loan from printer Timothy Berry; and a just announced loan from Suzaane Hellmuth and Jock Reynolds of works by Nayland Blake, Paul DeMarinis, Bob Jones, and Jim Pomeroy. Screening in the Garage will be Same Difference (1975), a film by Al Wong with sound by Terry Fox on loan from Canyon Cinema. Catalogs, personal correspondence, and other ephemera documenting the lives and careers of Ireland and his contemporaries will also be on display.
500 CAPP STREET FOUNDATION San Francisco

The David Ireland House | 500 Capp Street
CA 94110 San Francisco

United States of Americashow map
show more
posted 02. Dec 2023

Nathalie Djurberg & Hans Berg

09. Sep 202328. Apr 2024
9.9.2023 – 28.4.2024 Lovecraft, temporäres Ausweichquartier der Sammlung Goetz Karlsplatz 21-24, 80335 München **Nathalie Djurberg & Hans Berg The Experiment** Die Sammlung Goetz hat einen neuen Ausstellungsort mitten in München. Im ehemaligen Kaufhof am Stachus – dem Zwischennutzungsprojekt LOVECRAFT – wird sie künftig eine Fläche von circa 2000 qm im Untergeschoss als temporäres Ausweichquartier für das wegen Sanierung geschlossene Ausstellungsgebäude in Oberföhring bespielen. Den Start macht das Künstlerduo Nathalie Djurberg & Hans Berg mit der raumgreifenden Multimediainstallation The Experiment. Die Arbeit besteht aus einem surreal anmutenden Garten mit mehr als hundert überlebensgroßen Pflanzen, die Nathalie Djurberg aus verschiedenen Kunststoffen, Pappen und Draht geformt hat. Inmitten dieser wundersamen Pflanzenwelt werden mit Greed, Forest und Cave drei Stop-Motion-Filme präsentiert, in denen die Künstlerin Puppen aus Plastilin und Stoff in surrealen, humorvollen, aber auch beängstigenden Geschichten zum Leben erweckt. Die Musik zu den Filmen komponierte Hans Berg, der damit die Charaktere begleitet und die Handlung vorantreibt. In Greed treiben drei lüsterne kirchliche Würdenträger ihr Unwesen mit einer nackten, ihnen schutzlos ausgelieferten Frau. Wiederkehrendes Element in den Filmen sind tierartige Geschöpfe, die ihren animalischen Trieben freien Lauf lassen. In Forest, dem zweiten Teil der Trilogie, handelt es sich jedoch um Pflanzen. In diesem Film verirren sich eine junge Frau und ihr Begleiter in einem düsteren Märchenwald. Aber der Feind ist nicht immer das andere, sondern befindet sich auch ein Stück weit im Menschen selbst. In Cave, dem dritten Videofilm von The Experiment, ist eine Frau in einem absurden Kampf mit sich selbst verstrickt. Die Grenzen zwischen Opfer und Täter scheinen sich hier endgültig aufzulösen. Die Multimediainstallation The Experiment entstand 2009 für die Biennale in Venedig, wurde mit dem Silbernen Löwen für die besten Nachwuchskünstler\*innen ausgezeichnet und machte das Künstlerduo schlagartig bekannt. „Es war das erste Mal, dass wir auf diese Weise an einem Projekt gearbeitet haben,“ berichtet Nathalie Djurberg: „Aus dem Wunsch, nur ein paar Skulpturen und Videoarbeiten zu machen, wurde schließlich ein größeres Projekt, sodass wir gar nicht mehr aufhören konnten, weil jede Blüte eine andere Blüte brauchte und das Scheitern in der Produktion so unwiderstehlich und zugleich erlaubt war.“ Die Betrachter*innen fühlen sich wie Alice im Wunderland, wenn sie an den weit geöffneten, feucht glänzenden Blütenkelchen und einem Dickicht aus Schlingpflanzen vorbeiwandern. Die Sammlung Goetz hat The Experiment bereits in ihrem Ausstellungsgebäude im Base103 gezeigt. Mit der Präsentation im ehemaligen Kaufhof zeigt sie nun die Multimediainstallation an einem ungewöhnlichen Ort ohne museale Infrastruktur. Passend zum Titel der Arbeit, handelt es sich um ein Experiment, das Risiken birgt, aber auch die Chance eröffnet, die Multimediainstallation im Zusammenspiel mit dem besonderen Ort zu erleben und damit ein neues Publikum für Kunst zu begeistern. „Die Architektur und das Design des Kaufhauses sind weit vom klassischen Galerie- oder Kunstraum entfernt,“ sagt Hans Berg: „Das finden wir sehr spannend, weil es die Arbeiten in einen ganz anderen Kontext stellt – einem unwirtlichen, heruntergekommenen und verlassenen Ort, der meiner Meinung nach das Gefühl des Verfalls und der Vergänglichkeit der Skulpturen noch verstärkt. Sie scheinen an diesem vergessenen Ort gewachsen zu sein, an dem sich schon lange niemand mehr aufgehalten hat; wenn wir nicht hinsehen, geschehen seltsame Dinge, die wir nicht kontrollieren können. Das könnte zumindest unsere Angst oder unsere Hoffnung sein – je nachdem, wie man den Ort empfindet.“ LOVECRAFT beabsichtigt, das Gebäude im Rahmen eines ganzheitlichen Nutzungskonzepts u.a. für Kunstausstellungen, Sportangebote, kulturelle Events, Einzelhandel, Gastronomie und Events zu nutzen. Das Gebäude verfügt über ein Kellergeschoss, ein Erdgeschoss und sieben weitere Stockwerke.

artists & participants

Hans Berg,  Nathalie Djurberg 
Sammlung Goetz, München

Oberföhringer Straße 103
81925 Munich

Germanyshow map
show more

posted 01. Dec 2023

Artes Mundi 10

20. Oct 202325. Feb 2024
October 20, 2023–February 25, 2024 **Artes Mundi 10** (AM10) The AM10 exhibition will comprise significant solo presentations of new and existing work of seven of the world’s most important international contemporary artists. Rushdi Anwar (Born Kurdistan. Lives and works between Thailand and Australia) exhibiting at The National Museum Cardiff. Carolina Caycedo (Born UK to Colombian parents. Lives and works in USA) exhibiting at Oriel Davies Gallery and Chapter. Alia Farid (Born Kuwait. Lives and works between Kuwait City and Puerto Rico) exhibiting at The National Museum Cardiff. Naomi Rincón Gallardo (Born USA. Lives and works in Mexico) exhibiting at Chapter. Taloi Havini (Born Bougainville (Nakas/ Hakö tribe. Lives and works in Australia) exhibiting at Mostyn and Chapter. Nguyễn Trinh Thi (Born and continues to live and work in Vietnam) exhibiting at Glynn Vivian Art Gallery and Chapter. Mounira Al Solh (Born Lebanon. Lives and works in Lebanon and The Netherlands) exhibiting at The National Museum Cardiff. With presenting partner Bagri Foundation, Artes Mundi 10 (AM10), the UK’s leading biennial exhibition and international contemporary art prize, has launched its tenth anniversary edition. Presenting work across five venue partners in Wales for the first time, AM10 features seven international contemporary visual artists and is open until February 25, 2024. The winner of the prestigious 40,000 GBP Artes Mundi Prize—the UK’s largest contemporary art prize—will be announced in January during the exhibition run. AM10 sees each artist present a major solo project, including new productions, unseen works and several UK premieres. Some artists are presenting across multiple venues, whilst every artist has work at a location in Cardiff. The artist exhibition locations for AM10 are: Mounira Al Solh, Rushdi Anwar and Alia Farid at National Museum Cardiff (one of the Amgueddfa Cymru—Museum Wales family of museums); Nguyễn Trinh Thi at Glynn Vivian Art Gallery, Swansea and Chapter, Cardiff; Taloi Havini at Mostyn, Llandudno and Chapter, Cardiff; Carolina Caycedo at Oriel Davies Gallery, Newtown and Chapter, Cardiff; and Naomi Rincón Gallardo at Chapter, Cardiff. Nigel Prince, Director of Artes Mundi, said: “We are delighted to be presenting a stimulating and thoughtful series of presentations for AM10. Working with each artist and our venue partners, we have been able to present a series of in-depth shows that collectively address issues surrounding land use, territory and displacement through histories of environmental change, conflict and enforced migration, conditions that speak to us all today.” Deputy Minister for Arts, Sport and Tourism, Dawn Bowden, said: “On its 10th anniversary edition, I’m delighted that we’ve been able to support Artes Mundi to take the exhibition across Wales for the first time and that it will be presented at five nationwide venues in Cardiff, Swansea, Newtown and Llandudno. The event presents an exciting platform bringing together international artists with local, national and international audiences and communities.” As an important arbiter of cultural exchange between the UK and international communities, Artes Mundi has built a reputation for bringing together art by some of the most relevant artistic voices engaging with urgent topics of our time. Past editions have seen Artes Mundi work with artists at crucial stages of their careers, often being their first introduction to UK audiences, with many now established figures on the world stage, including Dineo Seshee Bopape, Prabhakar Pachpute, Ragnar Kjartansson, Theaster Gates, John Akomfrah, Teresa Margolles, Xu Bing, and Tania Bruguera.
Artes Mundi, Cardiff

National Museum Cardiff | Cathays Park
CF10 3NP Cardiff

United Kingdom of Great Britain and Northern Irelandshow map
show more

posted 30. Nov 2023

GIOVANNI MORBIN - Ozionismo, manifesto orizzontale

18. Nov 202305. Jan 2024
GIOVANNI MORBIN Ozionismo, manifesto orizzontale Die Neudefinition der Untätigkeit 18.11.2023 – 05.01.2024 ERÖFFNUNG / OPENING: 18.11.2023, 17:00 – 21:00 Uhr 18:30 Uhr: Performance Giovanni Morbin galerie michaela stock Der renommierte italienische Konzept- und Performancekünstler Giovanni Morbin präsentiert eine neue Ausstellung und Performance in Wien. In einer Welt, die unaufhörlich in Bewegung ist und in der unermüdlichen Produktivität als höchstes Ziel gefeiert wird, fordert der italienische Konzept- und Performancekünstler Giovanni Morbin dazu auf, unsere Ansichten über Ruhe und innere Reflexion in seiner neuesten Ausstellung bei galerie michaela stock zu überdenken. Der Dreh- und Angelpunkt von Giovanni Morbins Ausstellung ist seine neueste Serie "Ozionismo, manifesto orizzontale". Dabei handelt es sich um eine tiefgründige Betrachtung des Ruhestands, inklusive eines Manifests zu diesem Thema. Das Konzepts wird noch deutlicher, wenn man bedenkt, dass der Künstler in diesem Jahr von seiner Position als Professor an der Accademia di Belle Arti di Verona in den Ruhestand tritt. Für Morbin markiert der Ruhestand nicht das Ende, sondern eine Transformation - das Abstreifen einer Schicht, um eine neue zu enthüllen, eine Entwicklung, die fasziniert, provoziert und inspiriert. In seiner Serie "Ozionismo, manifesto orizzontale" entführt Morbin die Ausstellungsbesucher in die Sphäre der Untätigkeit. In dieser neuen Werkgruppe webt Morbin eine komplexe Erzählung um die paradoxale Beziehung zwischen Ruhe und Schöpfung, und regt uns dazu an, die Natur des künstlerischen Ruhestands zu hinterfragen. Die Ausstellung in Wien markiert den Beginn eines Zyklus von Einzelausstellungen von Giovanni Morbin in drei renommierten Institutionen. Diese Ausstellungen, kuratiert von Alenka Pirman und Daniele Capra, erstrecken sich über die nächsten vier Monate und führen von Ljubljana über Venedig bis nach Bologna.
show more
posted 29. Nov 2023

Tunga - Eu, Você e a Lua (Me, You and the Moon)

09. Aug 202328. Jan 2024
August 9, 2023–January 28, 2024 Tunga Eu, Você e a Lua (Me, You and the Moon) Tunga (1952–2016) explored alchemy, psychoanalysis, science and philosophy. Over four decades, he created a unique mythology, in which the issue of immutability and transformation are fundamental. Never before exhibited in Brazil, the installation Eu, Você e a Lua (2015) (Me, You and the Moon) was one of the last major works completed by the artist and will be presented from August 9 to January 28, 2024, at the Sala de Vidro (Glass Room) of the Museu de Arte Moderna de São Paulo (Museum of Modern Art of São Paulo). The exhibition is endorsed by the Tunga Institute. “In Tunga’s poetic reasoning, what is on planet Earth or outside, the internal and external, like me, you and the moon, become an indivisible entirety”, reflects Cauê Alves, chief curator of MAM, in the text accompanying the work. Eu, Você e a Lua (Me, You and the Moon) brings together recurring elements of his oeuvre, such as stones, mirrors, bottles in crystal, plaster or resin, and plates suspended in arcs and rods. The core of the installation is formed by a large, hollow and petrified tree trunk, supported by two tripods. Under the shadow cast by the work in the Glass Room, an amber trails almost the entire length of the trunk. The mirrors that compose the work reflect quartz bottles from above and from below. “The fossil of a tree trunk that remains intact, suspended in time, coexists with the essence of ember. This wood infused fragrance releases drops, as if an hourglass were marking time passing and the transformation of matter. Resorting to the smell and vision, the original and prehistoric elements in the work by Tunga merge with the contemporary and the ephemeral presence of the fragrance”, explains Cauê Alves. The work will be shown at MAM as it was originally exhibited in France in 2015, at the Center d’Arts et de Nature, in Domaine de Chaumont-sur-Loire, with gravel flooring, which constitutes the woody and earthy atmosphere of the environment. Tunga used to imagine the human body rebuilt from landscape and for this reason he assembled disparate elements to create a new sensibility. “I call this the ‘countenance of the moon’. What is at play here is the transmutation of the act of viewing into perfume”, stated the artist in an article by Myriam Boutoulle, “Tunga, l’amour, la lune et l’arbre alchimique,” published in 2015.

artist

Tunga 
mam - Museu de Arte Moderna, São Paulo .

Parque do Ibirapuera, portão 3 - s/nº
04094-000 Sao Paulo

Brazilshow map
show more

posted 28. Nov 2023

The Otolith Group …But There Are New Suns

13. Oct 202316. Dec 2023
October 13–December 16, 2023 Preview: October 12, 6–9pm, with conversation between Kodwo Eshun, Anjalika Sagar and Dr. Ranjana Thapalyal **The Otolith Group …But There Are New Suns The Ignorant Art School Sit-in #3 ** Cooper Gallery’s critically lauded five-chapter exhibition and event project The Ignorant Art School: Five Sit-ins towards Creative Emancipation enters its third iteration in Autumn 2023 with Sit-in #3 titled …But There Are New Suns; the first major exhibition in Scotland by the Turner Prize nominated artist collective The Otolith Group. Founded in London in 2002 by Anjalika Sagar and Kodwo Eshun, The Otolith Group practices modes of digital image making, exhibition making and discourse making that seek to activate the chronopolitical potentials of differentiated futurisms. In its recitation of the epigram, written by the great science-fiction novelist Octavia Butler, the exhibition title …But There Are New Suns alludes to an imagination of scale capable of gaining traction upon the multiple alienations differentially experienced by communities living and working in and through the“Racial Capitalocene.” * In approaching digital video as the occasion and the site for the study of study …But There Are New Suns focuses on two installations: What the Owl Knows (2022) and O Horizon (2018). Co-produced with Cooper Gallery, the UK premiere of What the Owl Knows can be characterised as a work that revels in what it does not reveal, a work that attunes the auditor to the tone and the texture of attentiveness devoted by painter Lynette Yiadom-Boakye to the demeanour and the disposition, the manner and the moods within and outwith her paintings. The installation O Horizon (2018) invites audiences to encounter scenes from the life within and outwith Visva-Bharati, the university that extends the art school founded in Santiniketan in West Bengal in 1921 by the polymath Rabindranath Tagore. The studies of study evoked throughout O Horizon offer prismatic insights into the forms and shapes of a Tagorean ethos in the second decade of the 21st century. In embracing Senegalese film director Ousmane Sembène’s idea of cinema as a night school or l’ecole du soir, the events series Sit-in Curriculum #3 celebrates the sociality of moving images as the occasions for the informal study of study. The screenings, discussions, performances and reading groups that constitute the Sit-in Curriculum #3 aim at the interruption and suspension of colonial orders of knowledge production through an open invitation to all that wish to gain traction on the convergence of multiple crises. *See Kathryn Yusoff, A Billion Black Anthropocenes, University of Minnesota Press, 2019 and Françoise Vergès, Racial Capitalocene, Verso Blog Post, 2017. The Ignorant Art School: Sit-in Curriculum #3—DXG: The Department of Xenogenesis The event series, Sit-in Curriculum #3 is conceived and activated in collaboration with The Department of Xenogenesis (DXG), a time space enacted by The Otolith Group. The curriculum is an open invitation for interlocutors to think together critically.

artists & participants

Kodwo Eshun,  Anjalika Sagar,  The Otolith Group 
Cooper Gallery, Dundee

13 Perth Rd
DD1 4HT Dundee

United Kingdom of Great Britain and Northern Irelandshow map
show more
posted 27. Nov 2023

Lee Ufan

27. Oct 202310. Mar 2024
27. Oktober 2023 – 10. März 2024 Eröffnung: Donnerstag, 26. Oktober 2023, 19 Uhr Lee Ufan Eine Sonderausstellung der Nationalgalerie – Staatliche Museen zu Berlin Der Hamburger Bahnhof präsentiert die erste Retrospektive des Ma- lers und Bildhauers Lee Ufan in Deutschland. Lee zählt zu den wich- tigsten Vertreter*innen der Mono-ha-Schule in Japan und der Dansaekhwa-Bewegung in Korea, die sich parallel zu anderen mini- malistischen Kunstströmungen entwickelte. Die Ausstellung zeigt ca. 50 Werke aus fünf Jahrzehnten seines Schaffens. Lees jahrzehn- telange Auseinandersetzung mit Malerei thematisiert ein außerge- wöhnliches Highlight: Rembrandts berühmtes „Selbstbildnis mit Samtbarett“ (1634) aus der Berliner Gemäldegalerie wird erstmals im Hamburger Bahnhof gezeigt und tritt in Dialog mit Lees raumgrei- fender Installation „Relatum – The Mirror Road“ (2016/2023). So führt Lees Kunst die Besucher*innen in die prägenden Kunstströmungen Japans und Koreas der 1970er-Jahre ein und ermöglicht einen neuen Blick auf eine Ikone der westeuropäischen Kunst. Die Ausstellung gibt einen Einblick in das Werk des koreanischen Künst- lers Lee Ufan (geboren 1936, lebt und arbeitet in Kamakura, Japan), fast 50 Jahre nach dessen erster Ausstellungsbeteiligung in der Kunsthalle Düsseldorf. Lees philosophische Schriften prägten das Künst- ler*innenkollektiv Mono-ha (dt. Schule der Dinge), das von 1968 bis 1975 in Tokio aktiv war. Mono-ha zählt zu den prägendsten Stilen der Nach- kriegskunst in Japan. In den Skulpturen und Installationen verbanden die Künstler*innen Rohmaterialen wie Steine, Äste oder Erde mit Industriema- terialien wie Stahl oder Glas. Dieses Verständnis von Kunst als Neuord- nung der Dinge zeigt etwa Lees Skulpturen-Serie „Relatum“ (ab 1968). In der Dansaekhwa-Bewegung setzten sich koreanische Künstler*innen ab Mitte der 1970er-Jahre mit Abstraktion und Materialität vor allem in mono- chromer Malerei auseinander. Davon zeugen Gemälde aus Lees Serien „From Point“ (ab 1973) und „From Line“ (ab 1978). Im Garten des Muse- ums wird die Skulptur „Relatum“ (1977) aus der Sammlung der National- galerie gezeigt, die erstmals seit 1985 wieder in Berlin zu sehen ist. Wäh- rend der Laufzeit wird eine künstlerische Intervention Lees im Rembrandt- Saal der Gemäldegalerie gezeigt. Lee, der in seinen Werken immer wie- der auf europäische Wurzeln verweist, tritt damit in einen vielschichtigen Dialog mit den Werken Rembrandts. Zur Ausstellung erscheint eine Publikation. Kuratiert von Sam Bardaouil und Till Fellrath, Direktoren Hamburger Bahnhof. Assistenzkuratorinnen: Luisa Bachmann und Lisa Hörstmann, wiss. Museumsassistentinnen i. F. In Zusammenarbeit mit der Lee Ufan Foundation, Arles. Mit großzügiger Unterstützung der Freunde der Nationalgalerie.

artist

Lee Ufan 
show more

posted 26. Nov 2023

NICE 2023. Film Screening: Like Turtles

26. Nov 202326. Nov 2023
26 Nov 2023, 18:00-19:30 Place Garage Auditorium **NICE 2023. Film Screening: Like Turtles** Director Monica Dugo Italy, 2022, 82 min. DESCRIPTION An Italian tragicomedy about a woman who decides to get over her husband leaving by hiding in the wardrobe. Teenager Sveva and her restless seven-year-old brother Paolo live with caring parents in the center of Rome. The children have no idea that their father Daniele, a respected doctor, has long been tired of the relationship with their mother Lisa but is scared to say so. So, when he takes all of his white shirts from the wardrobe and leaves home, it is a real shock for every member of the family. Lisa cannot cope and decides to live in the wardrobe. Sveva and Paolo don’t know what to do and react to their mother’s behavior in different ways. Sveva is angry and tries to encourage Lisa to comes out, but Paolo is even prepared to part with his favorite panther toy to make his mother’s life in the wardrobe more comfortable. This debut feature by Italian actress Monica Dugo, who also plays the role of Lisa in the film, was first shown at the Venice Film Festival and then at the Festival do Rio (Brazil). Like Turtles is a sensitive and, at first glance, naive film, but in just over an hour the director offers a touching story about how to live with loss and pain and how there are no rules for grief. The lead character’s children help her to believe that things can get better and to recover from her difficult past. They are firm in their belief that life is a good thing. The title of the film is also incredibly touching. When he realizes that his mother has moved into the wardrobe, Paolo tells her a story that he heard from his teacher. When winter comes, turtles also move to a secluded place in order to rest and build up their strength.

artist

Monica Dugo 
Garage Museum of Contemporary Art, Moscow

Garage Centre for Contemporary Culture, | Gorky Park, 9/32 Krymsky Val St.
119049 Moscow

Russian Federationshow map
show more

posted 25. Nov 2023

NICE 2023. Film Screening: Spotty and Me

25. Nov 202325. Nov 2023
25 Nov 2023, 18:00-19:30 Place Garage Auditorium **NICE 2023. Film Screening: Spotty and Me** DESCRIPTION An Italian comedy about how there are no rules when it comes to love. The lead is played by Filippo Scotti, star of Paolo Sorrentino’s Hand of God. Eva is a charming but scatterbrained law student. Matteo is only 22, but he is a talented animator and is already working for a serious Italian company. She is sociable and loves to have fun, but money is always an issue, and he leads a quiet life in a huge designer apartment. At first glance these two have nothing in common other than their age. However, soon Spotty, Matteo’s imaginary dog, for whom he hires Eva as a dog sitter, unexpectedly brings them together and helps them deal with their psychological problems. Spotty and Me is a film with a deceptively simple plot. Every day a girl comes to play with a boy dressed as a cute cartoon dog and gets paid for it. But the story’s simplicity conceals a layer of pain and loneliness with which Eva and Matteo have got used to living, and, at the same time, there is much mutual joy as a result of their meetings and relief at finally being understood. This film by Cosimo Gomez, who is known primarily as the designer of numerous Italian films and TV series, is full of nice but subtle details, such as the fact that the lead actor’s sounds similar to that of his alter ego. The cinematographic freedom and desire for escapism in Spotty and Me prompt comparisons with the work of Michel Gondry, another well-known film fantasist. The action of this strange and touching romance takes place against the architectural beauty of Bologna in Italy, which adds yet more charm to this delightful, good-natured, and colorful film by Gomez.

artist

Cosimo Gomez 
Garage Museum of Contemporary Art, Moscow

Garage Centre for Contemporary Culture, | Gorky Park, 9/32 Krymsky Val St.
119049 Moscow

Russian Federationshow map
show more
posted 24. Nov 2023

Dorothy Iannone - Love Is Forever, Isn’t It?

06. Oct 202321. Jan 2024
Dorothy Iannone Love Is Forever, Isn’t It? October 6, 2023–January 21, 2024 The exhibition Love Is Forever, Isn’t It? presents one of the most comprehensive surveys of Dorothy Iannone’s prolific body of work, to be showcased at M HKA. The artistic practice by Dorothy Iannone spanned paintings, artists’ books, video installations, sculptures, drawings, and sound works. In her visual and writing oeuvre, she created a unique relationship between text, image, audio, and sculptural objects, emphasising their narrative and fictional dimensions. The primary focus of this project is the recontextualisation of Iannone’s work, specifically examining its intrinsic performative nature, which has been scarcely investigated until now. The exhibition explores novelistic conventions, narrative threads, relationships between words and images, as well as autofictional and biographical elements within her creations. Iannone examined topics related to female sexuality, which has led to her work being censored on multiple occasions. In her vibrant oeuvre, she explored feelings and emotions, creating an erotic iconography largely inspired by non-Western and Buddhist imagery. She passionately described her intimate friendships and relationships with her muses, artists, and lovers. Though she shared personal and artistic associations with Fluxus, Dorothy Iannone never considered herself part of the movement. Undoubtedly, her transdisciplinary and multifaceted practice establishes a unique dialogue with the neo-avant-garde movements of the 1960s, 70s, and 80s. The exhibition Love Is Forever, Isn’t It? takes viewers on an emancipatory journey towards unconventional love, the celebration of matriarchy, and Eros. As she eloquently stated in one of her texts: “When I painted and wrote and sang and filmed my message, one might call it, it filled all of my mind. And nothing gave me more pleasure than expressing it (almost). If, in any way, I have helped people to come closer to themselves, that would mean a lot to me.“ The publication Love Is Forever, Isn’t It? serves as an extension of the exhibition in collaboration with JRP|Editions. It features essays by Alison Gingeras, Ana Mendoza, and Joanna Zielińska that delve into the concept of performativity, both in artistic terms and in the context of feminism and female sexuality. The book underscores the significance of Dorothy Iannone’s contributions to contemporary art within the international avant-garde while shedding light on the numerous acts of censorship that impacted her artistic journey. The book is set to be released during the exhibition course in 2023. Dorothy Iannone (1933–2022) was an American visual artist renowned for her vibrant and expressive artistic language. Born in Boston, Massachusetts, Iannone initially pursued literature at Boston University before shifting her focus to art in the late 1950s. In the early 1960s, she moved to Europe and became associated with avant-garde art movements seeking to break down artistic boundaries and challenge conventional cultural norms. Throughout her career, Iannone’s art has been deeply autobiographical, reflecting her experiences and relationships. Her work often features vibrant, colourful, and explicit depictions of sexuality and the human body, exploring themes of love, ecstasy, and the pursuit of personal freedom. Her bold and unapologetic approach to sexuality has occasionally led to censorship and exclusion. Iannone’s art has been exhibited in galleries and museums worldwide, her work was presented at: Migros Museum (Zurich), New Museum (New York), Louisiana Museum (Copenhagen), and Berlinische Galerie (Berlin) among other venues. Curator: Joanna Zielińska
show more
posted 23. Nov 2023

Ana Mendieta: Silhouette on Fire / earth opens paths

19. Sep 202321. Jan 2024
Sesc Pompeia September 19, 2023–January 21, 2024 **Ana Mendieta: Silhouette on Fire / earth opens paths (Ana Mendieta: Silhueta em Fogo / terra abrecaminhos)** “Pain of Cuba/ body I am/ my orphanhood I live In Cuba where you die/ the Earth that covers us/ speaks. But here,/ covered by the earth whose prisoner I am/ I feel death palpitating underneath/ the earth. And so,/ As my whole body is filled with want of Cuba/ I go on to make my work upon the earth,/ to go on is victory.” —Ana Mendieta, 1981 An artist who left marks. Literal ones, etched into stone, and symbolic ones, imprinted in the field of the feminine-subjective, the collective imagination, and the feminist struggle. This is the legacy of Cuban-American Ana Mendieta (1948–1985), whose visceral work is now receiving its first comprehensive exhibition throughout Brazil and Latin America. Starting in September, Sesc Pompeia, an iconic cultural space in São Paulo, will host Silhueta em Fogo | terra abrecaminhos, an exhibition curated by Daniela Labra and Hilda de Paulo, with assistance from Maíra Freitas. This proposal combines a retrospective exhibition of Mendieta’s work with a group show featuring works by 20 contemporary female artists from different generations – daughters of the mestizo diaspora and borderlands. For the curatorial approach of the group show, the curators combined their ongoing research projects to address references such as Gloria Anzaldúa, Donna Haraway, bell hooks, Paul B. Preciado, and Denise Ferreira da Silva. Silhueta em Fogo features Mendieta’s pioneering work in body art, ecology, archetypical femininity, ancestry, healing, ecology, criticism, and performativity. To materialize her original and incisive visual poetry, concerning a diversity of themes, she experimented with a wide range of mediums, including Super-8, photography, wood and clay sculptures, drawings, rural interventions, and actions in domestic spaces. The exhibition presents an unprecedented number of the artist’s historical works, especially films made between 1970–1980 and self-performative photographs, as well as a sculptural proposition. Digitized versions of original 8mm films are shown, along with groups of photographs. Works like the series Untitled (Facial hair transplant) from 1972/1997 show Ana Mendieta in situations that grapple with questions concerning gender and documentation, while others record her corporeal interventions on the earth, also recorded on film. The group show terra abrecaminhos, held in tandem with the historical exhibition, features the work of about 20 female artists, whose works echo archetypical, cultural, political, and spiritual aspects of Ana Mendieta’s work in their eco-feminine symbolism. The curators have invited artists from different generations, daughters of the mestizo diaspora and borderlands, as articulated by Chicana philosopher Gloria Anzaldúa. The works, spanning various mediums including live performances, share numerous aesthetic and political intersections with those of Ana Mendieta. The participating artists in terra abrecaminhos are Amy Bravo, Beth Moysés, Brígida Baltar, Carolee Scheemann, Cecilia Vicuña, Celeida Tostes, Grasiele Sousa, Gil DuOdé, Las Nietas de Nonó, Larissa de Souza, Laura Aguilar, Lia Chaia, Luana Vitra & Iara Izidoro, Márcia X. Panmela Castro, Patricia Dominguez, Puta da Silva, Regina José Galindo, Rica Lee, Rubiane Maia, Sallisa Rosa, Suzana Queiroga, Tadáskía, tatiana nascimento, Virginia Borges, Virgínia de Medeiros, Vitória Basaia, Vulcanica Pokaropa, and Yara Pina.
SESC SAO PAULO

Servico Social do Comercio - Sesc | Visual Arts and Technology Department | 991 Alvaro Ramos Avenue
03331-000 Sao Paulo

Brazilshow map
show more


posted 22. Nov 2023

Dieter Krieg „Allen Malern herzlichen Dank“

23. Nov 202318. Feb 2024
opening: 22. Nov 2023 07:00 pm
23.11.2023 – 18.02.2024 Eröffnung: 22.11.2023, 19 Uhr Der Eintritt ist am Eröffnungsabend frei Dieter Krieg „Allen Malern herzlichen Dank“ Schenkung Dieter Krieg aus der Sammlung Oehmen Seit den 1980er Jahren ist die Sammlung von Lisa und Stephan Oehmen ebenso stetig wie organisch gewachsen. Ihren deutlichen Schwerpunkt in der figurativen Malerei verdankt sie nicht zuletzt der prägenden Begegnung mit Dieter Krieg, sowie der Freundschaft zu Hartmut Neumann, der als langjähriger Professor an der Hochschule für Bildende Künste Braunschweig viele Kontakte zu jungen Absolventen der Hochschule herstellt. Heute reicht das Spektrum der Sammlung von Tim Berresheim und Andreas Schulze, über André Butzer und Miriam Cahn bis hin zu Judith Samen und Pieter Schoolwerth. Innerhalb dieses Konvoluts stellen die rund 40 Arbeiten, die das Ehepaar aus allen Schaffensperioden Dieter Kriegs erworben hat, das Herzstück dar. Dieter Krieg (1937-2005) gehört zu den wichtigen, bis heute aber noch nicht angemessen gewürdigten Vertretern innerhalb der deutschen Malerei der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts. Nach seinem Studium an der Karlsruher Kunstakademie bei HAP Grieshaber und den frühen konzeptuellen Arbeiten Anfang bis Mitte der 1970er Jahre, entwickelte er sich neben Walter Stöhrer und Horst Antes zu einem der zentralen Vertreter einer Neuen Figuration, die sich gegen das damals vorherrschende Primat der Abstraktion stellten. Dieter Kriegs immer konzeptuell grundierter malerischer Furor entzündete sich am Abbild und am Gegenstand, blieb aber stets verknüpft mit einer kritischen Untersuchung des eigenen malerischen Tuns. Insofern wäre es eine Verkürzung, wollte man Krieg als gegenständlichen Maler bezeichnen. Wichtiger war es ihm die Frage zu provozieren, was wir eigentlich sehen, wenn wir auf seine oft ins Überdimensionale vergrößerten Motive schauen. Mit dem Konvolut aus der Sammlung des Ehepaar Oehmens in Hilden verfügt das Museum nun über einen gültigen und qualitativ hochwertigen Querschnitt durch das Werk Dieter Kriegs. Der Titel der Ausstellung bezieht sich auf eine Arbeit Dieter Kriegs, bei der er innerhalb der Jahre 1975 und 1976 eine Lesung aller in den 36 Bänden des Allgemeinen Lexikons der Bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart gelisteten Künstlernamen realisierte.

artist

Dieter Krieg 
Kunstmuseum Bonn

Friedrich-Ebert-Allee 2
53113 Bonn

Germanyshow map
show more
posted 21. Nov 2023

GEORG BASELITZ: SCULPTURES 2011 - 2015

05. Oct 202307. Jan 2024
At Serpentine South and in The Royal Parks GEORG BASELITZ: SCULPTURES 2011 - 2015 5 October 2023 – 7 January 2024 Artists including Alvaro Barrington, Huma Bhabha, Tracey Emin, Rashid Johnson, Jenny Saville, Erwin Wurm and Rose Wylie respond to Baselitz’s influence in the accompanying catalogue Serpentine is honoured to present its first solo exhibition of Georg Baselitz (born 1938 in Deutschbaselitz, Saxony) from 5 October 2023 to 7 January 2024. It will include a series of sculptures and drawings as well as a monumental nine-metre-tall sculpture Zero Dom (Zero Dome) within the Royal Parks, presented for the first time in the UK. These pieces offer an intimate glimpse into the artist’s studio practice and explore the frailty of the body in relation to the highly physical and raw processes he employs to make the works. The exhibition follows a long history of presenting sculpture inside its galleries and in the park includingmajor shows of Henry Moore (1978), Anthony Caro (1984), Louise Bourgeois (1985, her first in a UK institution), Alberto Giacometti and more recently Nairy Baghramian and Phyllida Barlow. With a career spanning over six decades, Georg Baselitz emerged in post-war Germany as one of the most influential contemporary artists of his generation. Since 1969, he has inverted the human figure and other motifs in his expressive paintings to sever his works from content and narrative. Instead, Baselitz focuses on form, colour and texture, bringing new perspectives to the tradition of figurative painting. Baselitz turned to sculpture in the 1980s, continuing to explore the tensions between the figurative and the abstract through his crude approximations of figures and body parts carved from wood. Georg Baselitz: Sculptures 2011-2015 will feature 10 wooden sculptures which have never been exhibited before. These works will be presented alongside 68 related drawings rendered in pencil, pen and ink. The exhibition will offer a unique opportunity to gain insights into Baselitz’s sculptural process, highlighting the latest developments of the artist’s practice during this period. Baselitz turned to sculpture in the 1980s, continuing to explore the tensions between the figurative and the abstract through his crude approximations of figures and body parts carved from wood. These wooden sculptures were not originally intended for public exhibition, as they were made as maquettes for bronze works. Each one is carved from a single tree trunk, reduced by using power saws, axes and chisels. This method gives form to solid, impactful figures while maintaining the materiality of timber with distinctive incisions and notches on its surface. The accompanying drawings were made not as preparatory sketches for the maquettes, but during the sculpting phase. Together, the drawings and maquettes highlight the synthesis of Baselitz’s two- and three-dimensional ways of making and explore the possibilities and impossibilities of translating from painting to sculpture, and from sculpture to drawings. Georg Baselitz said: “Sculpture is a thing like a miracle. It is built up, decked out, made arbitrary not as the sign of thoughts but as a thing within the limits of the shape. Even if a sculpture is hung from the ceiling, it remains a thing.” “My carvings are best described by Immanuel Kant: ‘Out of the crooked wood of humanity, nothing entirely straight can be built. It is only the approximation of this idea that nature imposes upon us.’” Bettina Korek, CEO, Serpentine, and Hans Ulrich Obrist, Artistic Director, Serpentine, say: “Serpentine is honoured to stage this incredible body of wooden works and related drawings, which have never been presented to the public before. Aligned with Serpentine’s ethos of spotlighting pioneering figures and following a tradition of presenting outstanding sculpture shows, we are thrilled to introduce these works to the public. The dialogue and resonance with contemporary artists and Serpentine’s history, will shine a new light on Baselitz’s eminent and influential oeuvre.” Highlights will include Sing Sang Zero, 2011, a sculpture continuing Baselitz’s practice of modelling his figurative works on the artist himself and his wife Elke, as well as BDM Gruppe (BDM Group), 2012, a work drawn from his personal childhood memory of three members of the BDM (League of German Girls, a Nazi youth movement), his sister with her friends, walking arm in arm. These tall sculptures reference his personal life and explore how the passing of time informs and affects his practice. Zero Mobil (Zero Mobile), 2013-2014, is suspended from the ceiling, and meditates on mortality through the motif of the skull, poetically using wires to connect pieces. The work embraces the contradictions of humanity and recalls the “vanitas” in which symbolic figures are arranged to convey the fragility of time. Zero Dom (Zero Dome), 2021, a nine-metre-tall patinated bronze sculpture will be installed on the plinth outside Serpentine South with its corresponding raw maquette featured in the show. Made from 5 carvings in the form of legs, it references Baselitz’s fascination in the foot motif. The drawings included in the exhibition will give visitors insights into the artist’s studio and how his sculptural undertaking relates to his two-dimensional practice. They will reveal how the artist considers different approaches to the central themes in his work. Accompanying the exhibition is a catalogue which includes newly commissioned texts by contemporary artists Alvaro Barrington, Huma Bhabha, Tracey Emin, Rashid Johnson, Jenny Saville, Erwin Wurm and Rose Wylie reflecting on Baselitz and how they connect to his work. Collectively, these contributions give the reader insights into how Baselitz’s distinctive practice has influenced and intrigued different generations of artists working across a variety of media. Noble laureate Herta Müller and Norman Rosenthal wrote new poems in response to Baselitz’s sculptures while Michael Baxandall and Eric Darragon provide art historical contextualisation to this body of work. A section by Baselitz himself on his sculpture practice will also feature in the catalogue, as well as an interview between the artist and Hans Ulrich Obrist. It is designed by A Practice for Everyday Life. Alvaro Barrington said: “Baselitz’s works are monumental in the traditional definition of the term: even when small in size, they function as monuments. They often loom above their viewers, who must deal with their scale. But what turns these monumental sculptures on their heads is how deeply they relate to the artist’s body. When I look at the work, I am aware of my body in relationship to the sculpture, but I am more aware of his body, of the relationship the maker has with his work.” Tracey Emin said: “‘[Baselitz’s] art is unapologetic… In the 1990s when it felt to me that the emotional doors of art were closed, [Baselitz was] there forcefully trying to smash them open…[Baselitz] kept the gateways open for artists like me.’” Rose Wylie said: “Exciting to see some new sculpture ….and it’s terrific to see drawings, and more than one, in fact several, which relate to the sculpture; and drawings that also stand alone as drawings… It’s about the excitement of first seeing his work... And about flicking into his show now at the Serpentine. I’m so pleased this later sculpture is coming to London.”
Serpentine Galleries, London

Kensington Gardens
W2 3XA London

United Kingdom of Great Britain and Northern Irelandshow map
show more
posted 20. Nov 2023

Inquire - Julius von Bismarck

27. Oct 202316. Dec 2023
27.10.2023 - 16.12.2023 **Inquire Julius von Bismarck** A cyborg is a cybernetic organism, a hybrid of machine and organism, a creature of social reality as well as a creature of fiction. Donna Haraway, A Cyborg Manifesto In his solo exhibition In the Beginning, Julius von Bismarck presents our familiar surroundings continually in new guises. Whether clad trees or wrapped plants, the often bizarre-looking scenes are clearly the result of human activity. Yet people are only present here in the form of the effects of their actions. The protagonists of the works are plants and entire landscapes in a highly technical world. As early as 1985, Donna Haraway described in her essay A Cyborg Manifesto how the fusion of machines and living organisms not only produces hybrids, but also the superimposition of social realities and fiction. Human cyborg existence begins with the first items of clothing. It is the moment of origin when humans began to detach themselves from their own environment. Von Bismarck transfers this moment to plants and stages cyborg landscapes that use the progressive technologisation of our environment as a moment of social reflection. The machine-milled aluminium frames of the photo series We Were All Naked (2023) offer a view of alien worlds as if from a spaceship window. Here, whole areas of land are covered with foil, deprived of the air they need to breathe by a hose. Like a spider’s web, plastic film stretches over stones and small trees, transforming them into an unfamiliar environment. The context of the depopulated scene can hardly be surmised. In this series produced especially for the exhibition, von Bismarck confronts us with the fact that it is often impossible for non-human beings to adapt quickly enough to the conditions of their environment, changing due to human technologisation. We humans are able to isolate ourselves from our environment, while most other living things perish when they are removed from their ecosystems. The photo series was created in Madagascar, one of earth’s biodiversity hotspots. Analogous to vacuum-packed produce, the artist here wraps living plants in plastic and vacuum-packs them. Indeed, this deprives them of the air they need to breathe. The plants are preserved in their present state and inevitably die. At the same time, the shiny plastic film mirrors our inability to preserve our own environment. The work Heat Shield (2021) also presents a doomed attempt to preserve a natural monument: The tiled tree in the gallery space is a heat shield, a custom-made garment of tiles for the world’s oldest tree, Old Tjikko, which has defied all forces of nature for 9550 years. The protective cover, whose aesthetics are evocative of technically sophisticated heat shields used in the space industry, may protect the tree from vandalism or fire, but it leaves no room inside for survival. Again, the artist tackles human attempts to intervene in systems that we do not fully understand. The technology that enables us to expand our own living environment simultaneously ensures the disappearance of other forms of life. The artist addresses this displacement, which begins with the mere act of observation, in the video work Geh aus mein Herz! (2023). Waving treetops, grasses blowing in the wind and landscapes shifting with air currents are visible. The acoustic accompaniment by a choir suggests that the breath of the singers sets the treetops in gentle motion. In fact, the movements are created by the strong downdraft of the helicopter from which the artist filmed the terrain in motion. The almost too beautifully staged Alpine landscape is disturbed by the exhaust-breath of the helicopter, which triggers the actual movement of the trees and plants—simultaneously revealing a view that would otherwise be denied to the human eye. Thus, the mere act of observing the landscape brings about a change in it. The soothing, undulating images are accompanied by the hymn Geh aus, mein Herz, und suche Freud, (Go forth, my heart, and seek delight) sung by relatives of the artist. The hymn sings the praise of nature’s beauty as well as the joy in contemplating it and underscores the Christian, monotheistic component of a social construction of nature. The technology that enables us to expand our own living environment simultaneously ensures the disappearance of other forms of life. The artist addresses this displacement, which begins with the mere act of observation, in the video work Geh aus mein Herz! (2023). Waving treetops, grasses blowing in the wind and landscapes shifting with air currents are visible. The acoustic accompaniment by a choir suggests that the breath of the singers sets the treetops in gentle motion. In fact, the movements are created by the strong downdraft of the helicopter from which the artist filmed the terrain in motion. The almost too beautifully staged Alpine landscape is disturbed by the exhaust-breath of the helicopter, which triggers the actual movement of the trees and plants—simultaneously revealing a view that would otherwise be denied to the human eye. Thus, the mere act of observing the landscape brings about a change in it. The soothing, undulating images are accompanied by the hymn Geh aus, mein Herz, und suche Freud, (Go forth, my heart, and seek delight) sung by relatives of the artist. The hymn sings the praise of nature’s beauty as well as the joy in contemplating it and underscores the Christian, monotheistic component of a social construction of nature. About Julius von Bismarck In his works Julius von Bismarck explores people’s ability to perceive, and he uses the laws of physics to challenge the way we are used to seeing things.
Sies + Höke, Düsseldorf

Poststr. 2 / Poststr. 3
40213 Dusseldorf

Germanyshow map
show more

posted 19. Nov 2023

Michelangelo und die Folgen

15. Sep 202314. Jan 2024
Michelangelo und die Folgen 15. September bis 14. Jänner 2024 Der Meister der Renaissance: Michelangelo gehört zu jener Handvoll von Künstlern, deren Ruhm seit Jahrhunderten ungebrochen ist. Obwohl seine Kunst und seine Ideale zutiefst im Denken seiner Zeit – der Blütezeit der Renaissance und des fortschreitenden 16. Jahrhunderts – verwurzelt sind, reicht die Wirkung seiner Kunst bis in die Gegenwart. Die Ausstellung zeigt die Wiederentdeckung des antiken Körperideals zu Michelangelos Lebzeiten und die revolutionären Fortschritte in der Darstellung der menschlichen Anatomie. Neben Michelangelo werden Raffael, Dürer, Rembrandt, Rubens, Mengs, Batoni, Klimt und Schiele präsentiert, die jeweils ihre eigene Auffassung des Körpers erarbeiten, sei es durch Nachahmung, Weiterentwicklung oder vehemente Ablehnung des Ideals von Michelangelo. Die Ausstellung ist von 15. September bis 14. Jänner 2024 in der ALBERTINA zu sehen.
Albertina, Wien

Albertinaplatz 1
A-1010 Vienna

Austriashow map
show more

posted 18. Nov 2023

Zerreißprobe. Kunst zwischen Politik und Gesellschaft - Sammlung der Nationalgalerie 1945 – 2000

18. Nov 202328. Sep 2025
opening: 17. Nov 2023 07:00 pm
18. November 2023 – 28. September 2025 Eröffnung: Freitag, 17. November 2023, 19 Uhr **Zerreißprobe. Kunst zwischen Politik und Gesellschaft Sammlung der Nationalgalerie 1945 – 2000** Eine Sonderausstellung der Nationalgalerie – Staatliche Museen zu Berlin Die Kunst der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts ist durch eine Vielfalt an Materialien, Medien und Methoden bestimmt. Gleichzeitig stand kaum eine Ära so unter dem Zeichen von Teilung und Zerris- senheit aber auch Erneuerung: „Zerreißprobe. Kunst zwischen Poli- tik und Gesellschaft“ heißt diese Sammlungspräsentation der Neuen Nationalgalerie zur Kunst nach 1945 bis zur Jahrtausendwende. Ho- locaust und Krieg, Aufbruch und Emanzipation, Kalter Krieg und Mauerfall führten zu Spannungen innerhalb der Gesellschaft sowie zu fundamentalen Neuausrichtungen in der bildenden Kunst. Titel- gebend ist die radikale Performance des Wiener Aktionisten Günter Brus von 1970, in der er sich bis an seine körperlichen Grenzen dem Zug von Stahlseilen aussetzte. 14 Kapitel greifen zentrale künstleri- sche wie gesellschaftliche Themen des 20. Jahrhunderts auf, etwa die Frage nach Realismus und Abstraktion, Politik und Gesellschaft, Alltag und Pop, Feminismus, Identität oder Natur und Ökologie. Die Ausstellung zeigt Gemälde, Objekte, Fotografien und Videoarbeiten aus der Bundesrepublik und der DDR, Westeuropa und den USA sowie künstlerische Entwicklungen aus den ehemaligen sozialistischen Staaten. Zu sehen sind Werke des Informel, der US-amerikanischen Farbfeldmale- rei, des Realismus der 1970er-Jahre, der Pop- und Minimal Art ebenso wie der Konzeptkunst von Künstler*innen wie Marina Abramović, Joseph Beuys, Francis Bacon, Lee Bontecou, Rebecca Horn, Valie Export, Wolf- gang Mattheuer, Louise Nevelson, Bridget Riley, Pippilotti Rist oder Andy Warhol. Ergänzt wird die Präsentation schlaglichtartig um Werke von Künstlerinnen wie Kiki Kogelnik oder Ewa Partum, die bisher nicht in der Sammlung der Nationalgalerie vertreten sind. Zur Ausstellung erscheint ein Katalog. Kuratiert von Joachim Jäger, stellv. Direktor Neue Nationalgalerie, Maike Steinkamp, wissenschaftliche Mitarbeiterin Neue Nationalgalerie, und Marta Smolińska, Professorin für Kunstgeschichte an der Magdalena Abakanowicz Universität der Künste Poznań.
Neue Nationalgalerie, Berlin

Kulturforum Berlin-Tiergarten / Potsdamer Straße 50
10785 Berlin

Germanyshow map
show more
posted 17. Nov 2023

Mischa Kuball - LIGHT_POESIS

21. Oct 202318. Feb 2024
Mischa Kuball LIGHT_POESIS 21. Oktober 2023 bis 18. Februar 2024 Der Konzeptkünstler Mischa Kuball (\*1959 in Düsseldorf) durchbricht die Grenzen scheinbar gewohnter Umgebungen. Oft nutzt er das Medium Licht, um den Fokus auf zentrale Sinnfragen zu richten, soziale Handlungsweisen zu hinterfragen und politische wie naturwissenschaftliche Diskurse anzuregen. Für die Ausstellung light_poesis im Skulpturenpark Waldfrieden hat sich Kuball der transformativen Kraft tageszeitabhängigen Geschehens gewidmet. Mit eigens für den Ort konzipierten Licht- und Spiegelinstallationen verbindet der Künstler innen und außen, Tag und Nacht sowie Mensch, Natur und künstliche Umwelt.

In zwei Ausstellungshallen setzt Kuball die pulsierende Lichtstimmung seiner Interventionen in Dialog mit den natürlichen Tageslichtübergängen im Außen. Ein Wechselspiel, das zum Denken anregt: So lässt sich die von Lichtreizen abhängige Wachstumsbewegung von Pflanzen auch auf das Erkenntnisstreben der Menschen übertragen. Sie wirken wie die Natur als Sensoren und Akteure in Kuballs stimmungsvollen Inszenierungen. Diesen Gedanken greift der Künstler auch in der anlässlich der Ausstellung dauerhaft installierten Außenskulptur auf: „rotating mirror_horizontal“ verändert durch ihre Bewegung nicht nur visuelle Perspektiven – sie thematisiert auch den Prozess bewussten Erfassens und Erkennens. „Mit LIGHT_POESIS im Skulpturenpark Waldfrieden versuche ich den Menschen besonders auch aus der Region Wuppertal, den Park in einer Zeit zu zeigen, in der sich die Natur regeneriert vieles von dem, was mit der Natur in Verbindung steht eher verborgen bleibt: die innere Regeneration in den Stämmen und Wurzeln, der Erde, die dann wieder im Frühjahr mit sprießenden Blüten und Blättern den Park in ein besonderes grünes Kleid tauchen. Denn grade in der Zeit zwischen Oktober und Februar, unserer Projektzeit für LIGHT_POESIS, wirkt das Licht und auch die Spiegel die aus den Pavillons heraus den Zustand der Natur thematisieren. Letztlich sieht man das, was man kennt, an einem gewohnten Ort, aber in einer ungewohnten Weise und dadurch, dass das Licht und die Spiegel dynamisch sind, rotierend oder aufhellend - dann fast verstummend, entsteht eine besondere Magie, die sich mit diesem Ort poetisch verbindet. Schon in den Nachmittagsstunden fällt die Dämmerung zwischen die Stämme, auf den kühlen Boden, und das wird sozusagen von dem Licht reflektiert und erlaubt eine eindrückliche und einzigartige Begegnung mit dem Skulpturenpark und den auf dem gesamten Gelände zu entdeckenden Skulpturen internationaler künstlerischer Positionen.“ Mischa Kuball Mischa Kuball arbeitet seit 1977 im öffentlichen und institutionellen Raum. Mithilfe des Mediums Licht erforscht er architektonische Räume und deren soziale und politische Diskurse. Er reflektiert unterschiedliche Facetten, von kulturellen Sozialstrukturen bis hin zu architektonischen Eingriffen, die den Wahrzeichencharakter und den architekturgeschichtlichen Kontext betonen oder neu kodieren. Politisch motivierte und partizipative Projekte richten den Fokus auf die Verschränkung von öffentlichem und privatem Raum und stellen eine Plattform für die Kommunikation zwischen den Teilnehmer\*innen, dem Künstler, dem Werk und dem urbanen Raum her.
 Seit 2007 ist Mischa Kuball Professor für Public Art an der Kunsthochschule für Medien, Köln. Zuvor war er Professor für Medienkunst an der Hochschule für Gestaltung/ZKM, Karlsruhe. Seit 2015 ist er Mitglied der Nordrhein-Westfälischen Akademie der Wissenschaften und Künste, Düsseldorf. 2016 wurde er mit dem Deutschen Lichtkunstpreis ausgezeichnet.


artist

Mischa Kuball 
show more

posted 16. Nov 2023

Mack im ZKM

16. Sep 202307. Apr 2024
Mack im ZKM 16.09.2023 – 07.04.2024 Das ZKM | Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe zeigt ab dem 16.09.2023 mit der Ausstellung »Mack im ZKM« eine umfassende Überblicksausstellung zum Werk von Heinz Mack. Auf 2.900 Quadratmetern werden in den ZKM-Lichthöfen um die 130 Werke des Künstlers aus dem Zeitraum 1955 bis 2023 präsentiert. Einige Arbeiten, die bislang nur selten ausgestellt wurden und teilweise sogar verloren gegangen sind, werden nun im ZKM | Karlsruhe rekonstruiert oder neu inszeniert. Spiegelobjekte in der gleißenden Wüstensonne, flirrende Farbprismen in der Arktis, lichtreflektierende Stelen, magisch vibrierende Rotoren, gold und silbern strahlende Kuben, virtuelle Volumen, erzeugt durch elektrische Impulse: Heinz Mack, Künstler des Lichts, bringt die Lichthöfe des ZKM ab September auf vielfältige Weise zum Leuchten. Neue Materialien, neue künstlerische Ausdrucksformen Bereits in den 1950er-Jahren suchte Heinz Mack nach einer Harmonie zwischen Mensch, Natur und Technik. 1957 gründete er mit dem Künstler Otto Piene in Düsseldorf die Gruppe ZERO. Gemeinsam mit anderen internationalen Künstlern wollten sie die Kunst nach dem zweiten Weltkrieg revolutionieren. ZERO stand für einen Neuanfang – eine Stunde Null. Licht, Bewegung, Struktur und Farbe sind für Mack dabei die zentralen Themen. Heinz Mack verwendete schon früh natürliche Elemente wie Licht, Feuer, Luft, Wasser oder Sand als vollwertiges gestalterisches Ausdrucksmittel für seine Kunstwerke. Durch die Arbeit mit kinetischen Prinzipien und neuen industriellen Materialien wie Aluminium, Acrylglas oder Fresnel-Linsen sowie chemischen Substanzen wie Phosphor und Quecksilber revolutionierte er den Skulpturenbegriff. Seine offenen Werke beziehen nicht nur den Raum, sondern auch die Betrachter:innen direkt mit ein, denn sie interagieren mit dem Licht auf einzigartige Weise und erweitern so die Wahrnehmung. Licht in allen Facetten: »Mack im ZKM« Die Ausstellung präsentiert Arbeiten aus allen Schaffensphasen des Künstlers. Einige Werke, die bislang nur selten ausgestellt wurden und teilweise sogar verloren gegangen sind, werden nun im ZKM rekonstruiert oder neu inszeniert. Darunter ist zum Beispiel die »Licht-Choreographie«, eine in dieser Art zum ersten Mal präsentierte Komposition aus verschiedenen, teils motorisierten Stelen Macks, die ein multisensorisches, immersives Erlebnis kreiert, das Licht und Raum in Vibration versetzt und regelrecht zum Tanzen bringt. Auch beim »Sahara-Projekt«, das seit 1959 einen Fixpunkt in Macks Arbeit bildet und ihn zu einem Pionier der Land-Art in Europa macht, scheinen sich Raum und Zeit aufzulösen. Immer wieder bereiste der Künstler die Wüste, die ideale Voraussetzungen bot, um mit Licht und Raum in reinster Form zu arbeiten. Auf einer großen, den Lichthof 9 fast ausfüllenden Sandfläche werden die Lichtphänomene, die aus dem Zusammenspiel von Macks Lichtobjekten und der gleißenden Wüstensonne entstehen, auch im musealen Kontext nachempfindbar. Beim »Sahara-Projekt« handelt es sich außerdem um eines der ersten medial gedachten Werke in der europäischen Kunst, da Macks Interventionen nur für die Zeit der Aufnahmen andauerten und danach fotografisch sowie im Film »Tele-Mack« der Öffentlichkeit zugänglich gemacht wurden. Mack im 21. Jahrhundert »Mack im ZKM« wirft einen Blick auf einen Künstler, der seit jeher die vielfältigen Facetten des Lichts erforscht, fast wie ein Wissenschaftler, der einen Gegenstand in Versuchsreihen untersucht. Sein kontinuierliches Streben nach Immaterialität eröffnet den Raum für eine erweiterte Kunsterfahrung. Aus der heutigen Perspektive nimmt sein Werk die Fragestellungen vorweg, mit denen wir im 21. Jahrhundert konfrontiert sind. Macks Beschäftigung mit Luft, Wasser, Licht und Sand reflektiert auch aktuelle Themen rund um die heute bedrohten natürlichen Ressourcen. So nehmen seine großen Reflektorwände und raumgreifenden Lamellen-Plantagen, die er vor 65 Jahren konzipierte, formal die gegenwärtigen Photovoltaik-Anlagen voraus. Macks Haltung gegenüber Natur und Technik wirft Fragen auf und bietet Lösungsansätze, die im Lichte der Herausforderungen der menschengemachten Klimakatastrophe in der Gegenwart an Relevanz gewinnen. Zur Ausstellung ist ein begleitender Katalog in Planung (Erscheinungstermin 2024), unter anderem mit Beiträgen von Alistair Hudson, Wolfgang Ulrich, Sophia Sotke und Dr. Matthias Meier, Daria Mille und Lilijana Funk, Hartmut Böhme, Katharina Kern sowie Clara Runge. Mack in der EnBW Vom 30.11.2023 bis 21.04.2024 zeigt die EnBW im Foyer der Konzernzentrale in Karlsruhe belgleitend zur Schau im ZKM die Ausstellung »Jardin Artificiel« von Heinz Mack, die Collagen, Fotografien und Objekte aus dem »Sahara-Projekt« umfasst. Über Heinz Mack Heinz Mack (\*1931, Lollar, Hessen; lebt und arbeitet in Mönchengladbach und auf Ibiza) besuchte von 1950 bis 1953 die Staatliche Kunstakademie Düsseldorf. 1956 erlangte er das Staatsexamen in Philosophie an der Universität Köln. 1957 gründete er gemeinsam mit Otto Piene die Gruppe ZERO, was den Beginn einer neuen Periode – den Nullpunkt des Neuanfangs einer Kunsterfahrung – und den Bruch mit den Konventionen der stark vom Informel und Tachismus beeinflussten Nachkriegskunst markierte. Neben der Teilnahme an der documenta II (1959) und der documenta III (1964) vertrat er die Bundesrepublik Deutschland 1970 auf der XXXV. Biennale in Venedig. Im selben Jahr erhielt er eine Professur für einen Lehrauftrag in Osaka (Japan) und wurde ordentliches Mitglied der Akademie der Künste, Berlin, der er bis 1992 angehörte. Mack wurde mit wichtigen Preisen ausgezeichnet u. a. mit dem Kunstpreis der Stadt Krefeld (1958), dem Premio Marzotto (1963) und dem Preis der Kulturstiftung Dortmund (2012). Im Jahr 2011 ehrte die Bundesrepublik Deutschland den Künstler mit dem »Großen Verdienstkreuz mit Stern«. 2017 wurde ihm die Moses Mendelssohn Medaille verliehen. Seine Werke waren in annähernd 360 Einzel- und vielen Gruppenausstellungen zu sehen und sind in 170 öffentlichen Sammlungen weltweit vertreten.

artist

Heinz Mack 
ZKM | Karlsruhe

Lorenzstraße 19
76135 Karlsruhe

Germanyshow map
show more
posted 15. Nov 2023

LOUISE BOURGEOIS - Unbeirrbarer Widerstand

22. Sep 202328. Jan 2024
LOUISE BOURGEOIS Unbeirrbarer Widerstand Zu sehen vom 22. September 2023 bis 28. Jänner 2024 im Unteren Belvedere Das malerische Werk von Louise Bourgeois als Entdeckung und einer der Höhepunkte von 300 Jahre Belvedere: Erstmals in Europa zeigt das Belvedere in einer großen Solopräsentation die kaum bekannten Gemälde einer der bedeutendsten Künstler\*innenpersönlichkeiten des 20. und 21. Jahrhunderts im Kontext ihres Gesamtwerks. Generaldirektorin Stella Rollig: Nach fast 20 Jahren ist es längst überfällig, Louise Bourgeois mit einer großen Einzelausstellung in Wien zu würdigen. Mit rund sechzig Gemälden stellen wir eine gänzlich neue Facette von Louise Bourgeois’ Werk vor und zeigen diese als Ursprung und Wurzel ihrer bildhauerischen und grafischen Praxis. Mit ikonischen Werken wie den monumentalen Spinnen und den raumgreifenden Zellen erlangte Bourgeois ab den 1990er-Jahren weit über das Kunstpublikum hinaus internationales Renommee. Kaum bekannt ist jedoch das malerische Frühwerk, in dem die Ausnahmekünstlerin den formalen und inhaltlichen Grundstein für ihr späteres Schaffen gelegt hat. Neben malerischen Hauptwerken wie der Serie Femme Maison oder The Runaway Girl sind großteils selten ausgestellte Arbeiten zu sehen. Ohne Zweifel reagierte Bourgeois in ihrem Werk auf die zwischen Mann und Frau herrschenden Machtverhältnisse und reflektierte die gesellschaftliche Rolle der Frau in den damals immer noch dominierenden patriarchalen Strukturen, so Kuratorin Sabine Fellner. Begleitet von Zitaten der Künstlerin setzt die Schau die Malerei mit skulpturalen Hauptwerken wie Arch of Hysteria, Fillette und Janus Fleuri, ihren Zellen und zahlreichen Grafikzyklen in einen intensiven Dialog. Der Bedeutung der Psychoanalyse in Bourgeois’ Leben und Werk wird in der Stadt Sigmund Freuds ein Schwerpunkt gewidmet, in dem von ihrer eigenen Analyse motivierte Schriften persönliche Einblicke in ihre Arbeit erlauben. Komplettiert wird die Ausstellung mit einer monumentalen Bronzespinne, die prominent platziert im barocken Gartenensemble des Belvedere thront. Über sieben Jahrzehnte spannt sich das medial vielseitige Werk von Louise Bourgeois. Bereits in ihren frühen Ölbildern aus den Jahren von 1938 bis 1949 entwickelte die franko-amerikanische Künstlerin ihr unverwechselbares künstlerisches Vokabular und fand zu den Themen, die sich durch ihr gesamtes Schaffen ziehen. Kuratorin Johanna Hofer: In den Gemälden beginnt Louise Bourgeois Kunst und Leben untrennbar miteinander zu verflechten. Sie entdeckt die Kunst als ihren Weg, sich den eigenen Ängsten, der Wut, dem Zorn, der Traurigkeit, den Selbstzweifeln zu stellen. Emotionale Zustände und innere Konflikte, existenzielle Themen wie Liebe, Verlustangst, Geburt, Sexualität und Tod bestimmen ihre Kunst, die intuitiv verständlich ist und dennoch in ihrer Komplexität oft rätselhaft bleibt. Unbeeinflusst von künstlerischen Strömungen der Zeit wie dem Surrealismus in Paris oder dem abstrakten Expressionismus in New York bleibt Bourgeois’ Werk eigenständig, unangepasst und weitgehend figurativ. In ihrer Kunst vereint Bourgeois Gegensätzliches wie männlich und weiblich, bewusst und unbewusst, Gegenständlichkeit und Abstraktion.

curator

Johanna Hofer 
Belvedere, Wien

Prinz Eugen-Straße 27
A-1030 Vienna

Austriashow map
show more

show more results